Zbieżność kół, a geometria 3D – jaka jest różnica?

Porównując zbieżność kół z geometrią 3D zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest sama zbieżność kół. Jak podaje Wikipedia – to ustawienie kół pojazdu na jednej osi, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu. Prościej mówiąc jest to wartość, która określa położenie przednich lub tylnych kół względem siebie. Wartość ta jest określana kątem pomiędzy torami kół na tej samej osi.

Czym różni się zbieżność kół od geometrii 3D?

Zamiennym określeniem jest zbieżność 3D – ale nie jest to po prostu dokładniejsza usługa. Geometria kół to określenie kilku ustawień, do których zalicza się między innymi zbieżność. Czasy, kiedy ustawiało się tylko zbieżność kół bezpowrotnie minęły. Poza nią w zależności od pojazdu koryguje się również:

  • Kąt pochylenia koła
  • Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy przedniego koła
  • Kąt wybiegu
  • Kąt zbieżności tyłu
  • Przesunięcie koła (np. w autach sportowych)
  • Kąt pochylenia tylnego koła
  • Wysokość pojazdu z tyłu i przodu
  • Kąt różnicowy mechanizmu kierowniczego
  • Ustawienia przegubu kulowego dolnego i górnego

Pomiar w 3 D pozwala zobrazować ustawienie kół we wszystkich płaszczyznach – w trójwymiarze. Dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii można zmierzyć jednocześnie więcej parametrów. Korekcja następuje w oparciu o wartości katalogowe deklarowane przez producenta dla każdego modelu pojazdu. W przypadku konieczności mechanik wskazuje przyczynę, która spowodowała rozbieżność – konieczna może być wymiana jakiegoś elementu. Pomiar wykonany w tech technologii przebiega bardzo szybko, dzięki czemu czas wykonania usługi znacznie się skraca.

Kiedy wykonać geometrię kół?

Po wymianie elementów zawieszenia, układu kierowniczego i opon. Gdy zauważysz nierównomierne zużycie opon, samochód ściąga podczas jazdy w jedną stronę lub występują inne trudności w prowadzeniu auta. Regularnie kontrolując stan geometrii zadbasz zarówno o bezpieczeństwo jak i żywotność poszczególnych elementów. Zmniejszysz ryzyko wystąpienia kosztownych usterek. Producenci zalecają wykonać taki zabieg raz w roku

Copyright romtrans-serwis.pl